Dapatan Pemantauan
Masalah
Kesan
-Kelewatan guru memasuki ke kelas .Diantara alasan yang sering diberikan murid mengambil wudhuk dll.
-P&P mula lewat dan guru mengajar dalam keadaan tergesa.Masa untuk mengajar tidak mencukupi.
-P&P dimulakan tanpa set induksi
-P&P dimulakan tanpa murid – murid bersedia belajar.
-Kurang membuat persediaan untuk mengajar
-P&P berjalan tidak teratur
-Tidak bersepakat dengan guru gandingan cth: dalam satu masa tetapi dalam buku ringkasan catatan mingguan berbeza,tajuk berbeza,ayat Al-Quran berbeza dll
-P&P berjalan tidak mengikut apa yang terdapat dalam rancangan tahunan yang dibekalkan oleh kementeian.
-Kurang aktiviti dalam P&P
-P&P kurang menarik dan berkesan
-Kurang guna ABM dan BBM samada yang dibekalkan oleh kemeterian atau yang dibuat sendiri
-P&P berjalan dengan menggunakan ABM sedia ada seperti kapur dan papan hitam sahaja. P&P kurang menarik dan berkesan
-Tidak menggunakan kemudahan ICT atau elektronik.Cth Al- Quran flash ,tayangan video ,cd dll
-P&P kurang menarik dan berkesan.Tidak dapat membantu kefahaman pelajar.
-Mengajar tanpa mengikut panduan mengajar yang betul.Cth pelaksanaan BIG,model khatam al-Quran dan tasmek.
-Objektif P&P tidak tercapai.Pengajaran tidak berkesan .
-Mengajar tiga bahagian dalam satu masa.Cth:Bahagian aqidah,ibadat dan adab.
-P&P berjalan dalam keadaan kelam kabut dan pelajar – pelajar tidak dapat mengikuti pengajaran guru tersebut.
-Tidak merekod bacaan murid
-Guru tidak mengetahui tahap bacaan murid dan sukar untuk mebuat tindakan selanjutnya
-Catatan refleksi jarang ditulis.Terdapat guru yang menangguh untuk menulis refleksi sehingga dua minggu berikutnya.
-Kebanyakan guru menulis refleksi dengan menggunakan ayat yang sama .Refleksi yang ditulis bukan perkara sebenar.
-Catatan refleksi ditulis sebelum mengajar
-Maklumat yang dicatat tidak benar dan sukar bagi guru tersebut untuk membuat peneguhan atau penambahbaikan.
-Kurang faham kaedah pengajaran kolaboratif .Cth seorang mengajar dan seorang guru lagi tidak berperanan.
-Guru – guru kurang memberi kerjasama ketika mengajar dan melakukan tindakan yang sepatutnya.Cth mengeluarkan ABM,BBM ,handout ,tayangan CD atau penggunaan ICT ,membentuk aktiviti dll.
-Tidak mengamalkan pembelajaran koperatif di kalangan pelajar
-P&P masih b P&Perjalan dengan cara lama.Murid – murid kurang dilibatkan dalam aktiviti semasa P&P.
-Kurang memberi latihan kepada pelajar - pelajar
-Pelajar – pelajar kurang diberi latihan untuk mengukur dan mengukuhkan kebolehan mereka.
-Buku latihan dan buku kerja tidak diperiksa
-Guru tidak dapat menilai tahap kebolehan pelajar dan melakukan penambahbaikan kepada mereka.
-Pelajar – pelajar tidak dapat bimbingan yang betul dan sewajarnya
-Memberi tumpuan hanya kepada pelajar di hadapan dan pandai sahaja
-Kebanyakan pelajar di belakang terabai dan mereka melakukan aktiviti sendiri seperti tidur ,bermain,berbual dan lain – lain lagi.
-Pelajar – pelajar tersebut terasa tersisih dan kurang diberi perhatian.
-Bahagi masa mengajar diantara GPI dan GPI j-QAF(Bergilir)
-Terdapat guru yang tidak masuk bersama dalam kelas ketika P&P yang perlu guru gandingan bersama.
-Objektif pengajaran secara kolaboratif tidak tercapai.
-Guru tidak mahu melibatkan diri dalam tasmek
-Kelas tasmek berjalan dengan suasana tidak terurus.
-Guru yang mengajar dalam kelas tasmek terpaksa menghadapi jumlah murid yang ramai.
-Tidak menerap adab yang betul ketika mengajar Al-Quran .Cth tidak berwudhuk ,pelajar perempuan tidak menutup aurat ,cara pelajar – pelajar membawa al-Quran dll
-Pelajar – pelajar mendapat didikan yang tidak betul dan dibimbangi akan menjadi amalan buruk mereka ketika membaca Al- Quran.
-Guru tidak menggunakan bantuan murid turus
-Tujuan murid turus digunakan untuk membantu guru .Jika murid turus digunakan dapat menjimatkan masa dan dapat mengawal kawalan kelas.
-Seorang guru menjalani tasmek jumlah pelajar yang ramai sekitar 42 0rang tanpa membahagikan kumpulan.
-Tasmek berjalan dengan tidak terurus dan ramai pelajar yang tidak sempat memperdengarkan bacaan mereka kepada guru.
-Guru lambat menghantar maklumat yang diperlukan oleh pihak pengurusan.Cth markah peperiksaan,headcount,analisis,laporan dan lain –lain lagi.
-Menyukarkan urusan pihak pengurusan sekolah dan mencemar nama baik GPI.
-Di dalam kelas kurang ayat- ayat al-Quran , tulisan jawi ,maklumat mengenai Pendidikan Islam dan lain – lain lagi.
-Pelajar – pelajar kurang pendedahan maklumat dan info yang berkaitan dengan agama dan aktiviti bercorak agama.
TERIMA KASIH KERANA MENGUNJUNGI LAMAN BLOG INI,SEMOGA ANDA MENDAPAT BERITA DAN MAKLUMAT TERKINI.
PELAKSANAAN PROGRAM CELIK AQIDAH DI SEKOLAH KEBANGSAAN....
-
Dimaklumkan kepada semua GPI dan GPI Program j-QAF Program Celik Aqidah
(PCA) akan dilaksanakan seperti ketetapan berikut :
Tarikh : 14 April hingga 14 Mei...
14 years ago
No comments:
Post a Comment