Akar umbi sejarah
Lihat juga:
Sejarah Israel dan Judah kuno dan
Sejarah YahudiRekod sejarah pertama untuk perkataan "Israel" datangnya daripada
stele Mesir yang mendokumenkan kempen-
kempen ketenteraan di
Canaan. Walaupun stele ini yang merujuk kepada suatu kelompok orang (bukan '
negara') bertarikh pada lebih kurang
1211 SM,
[6] tradisi-tradisi Yahudi menganggap
Tanah Israel sebagai
Tanah Suci Yahudi dan
Negeri Kanaan selama 3,000 tahun. Tanah Israel memegang tempat yang istimewa dalam kewajipan-kewajipan agama Yahudi dan merangkumi tapak-tapak agama Yahudi yang paling penting — termasuk puing-puing
Kuil Pertama dan
Kuil Kedua Solomon, Raja Yahudi. Berhubungan dengan kedua-dua versi kuil ini ialah upacara agama yang penting yang merupakan asal bagi banyak aspek agama Yahudi moden.
[7] Mulai dari sekitar
abad ke-11 SM, negara pertama dalam satu siri
kemaharajaan dan negara Yahudi mengasaskan pemerintahan sekejap-sekejap di
kawasan ini yang berlangsung selama melebihi satu
milenium.
Di bawah pemerintahan
Assyria,
Babylon,
Parsi,
Yunani,
Rom,
Byzantin, dan (untuk tempoh yang singkat)
Sassanid, kehadiran orang-orang Yahudi di kawasan ini merosot, akibat
pengusiran beramai-ramai. Khususnya, kegagalan
pemberontakan Bar Kokhba terhadap
Empayar Rom pada tahun
132 Masihi mengakibatkan pengusiran orang-orang Yahudi pada skala yang besar. Adalah pada masa ini bahawa orang-orang Rom memberikan nama
Palestina Syria kepada kawasan
geografi ini dalam suatu percubaan untuk menghapuskan ikatan-ikatan orang Yahudi kepada tanah ini.
[8] Walaupun demikian, kehadiran orang-orang Yahudi di
Palestin masih tetap. Sebahagian utama penduduk Yahudi berpindah dari kawasan
Judea ke
Galilee.
Mishnah dan
Talmud Jerusalem, salah dua daripada teks-teks agama Yahudi yang paling penting digubah di kawasan ini pada tempoh ini. Orang-orang
Muslim menaklukkan tanah ini selepas menewaskan
Empayar Byzantin pada tahun
638 Masihi.
Niqqud Ibrani direka di
Tiberias pada masa ini. Kawasan ini diperintah oleh orang-orang
Omayyad dan kemudiannya oleh orang-orang
Abbasid,
Salibi,
Khwarezm dan
Mongol, sebelum menjadi sebahagian empayar
Mamluk (1260-1516) dan
Empayar Turki Uthmaniyyah pada tahun
1517.
[
sunting] Zionisme dan Immigrasi
Rencana utama:
Zionisme dan
AliyahOrang-orang Yahudi yang hidup dalam
Diaspora telah mencuba
berhijrah ke Israel selama berabad-abad. Umpamanya pada tahun
1141,
Yehuda Halevi memanggil orang-orang Yahudi berhijrah ke Israel Eretz dan akhirnya meninggal dunia di
Baitulmauqaddis. Pada tahun
1267,
Nahmanides menetap di Jerusalem dan sejak masa itu, suatu kehadiran orang Yahudi yang berterusan di Jerusalem telah dikekalkan.
Yosef Karo berimigrasi ke komuniti Yahudi yang besar di
Safed pada tahun
1535. Gelombang-gelombang imigrasi juga berlaku, umpamanya pada tahun-tahun 1209-1211, imigrasi atau Aliyah (עלייה)
Perancis dan
England ke
Acre menjadi masyhur seperti pada tahun
1258 dan
1266. Pada tahun
1260,
Yechiel dari Paris berhijrah ke Acre bersama anak lelaki dan sekumpulan besar pengikutnya. Gelombang-gelombang imigrasi yang kecil berlaku pada
abad ke-18 disebabkan tujuan agama. Yang termasyhur ini ialah
Menachem Mendel dari Vitebsk dengan 300 orang pengikutnya,
Judah he-Hasid dengan melebih 1,000 orang pengikut, dan
Vilna Gaon dengan melebihi 500 orang pengikut (dan keluarga mereka) yang dikenali sebagai
Perushim. Gelombang-gelombang pelajar rabai berimigrasi pada tahun 1808 - 1809 dan menetap di
Tiberias,
Safed, dan kemudiannya di
Baitulmuqaddis.
[9]Pada tahun
1860, komuniti Yahudi lama di Baitulmuqaddis memulakan pembinaan kawasan-kawasan kejiranan di luar dinding Bandaraya Lama (yang pertama ialah
Mishkenot Sha'ananim). Pada tahun
1878, petempatan
pertanian moden yang pertama diasaskan di
Petah Tikva.
Gelombang besar imigrasi moden yang pertama ke Israel bermula pada tahun
1881 apabila orang-orang Yahudi melarikan diri daripada penyeksaan yang semakin bertambah, atau selepas idea-idea
Zionisme Sosialis mengenai "penebusan tanah" dicadangkan oleh
Moses Hess dan orang-orang lain. Orang-orang Yahudi membeli tanah daripada Turki Uthmaniyyah dan pemilik-pemilik tanah perseorangan Arab. Selepas orang-orang Yahudi mengasaskan petempatan-petempatan pertanian, ketegangan tercetus antara orang-orang Yahudi dan orang-orang Arab.
Theodor Herzl (
1860 –
1904), seorang Yahudi
Austria-Hungary, mengasaskan
gerakan Zionisme. Pada tahun
1896, dia menerbitkan
Der Judenstaat (Negara Yahudi), di mana dia menyeru untuk pembentukan sebuah negara Yahudi. Pada tahun berikutnya, dia membantu mengadakan
Kongres Zionisme Dunia yang pertama.
Penubuhan
Zionisme telah mencetuskan Aliyah kedua (1904 – 1914) dengan banjiran sekitar 40,000 Yahudi. Pada
1917, Setiausaha Luar Negara British ketika itu iaitu
Arthur J Balfour telah mengisyhtiharkan Deklarasi Balfour yang "memandang baik penubuhan satu kediaman rakyat Yahudi di dalam Palestin." Pada 1920, Palestin telah diterima ke dalam
Liga Bangsa-bangsa.
Penghijrahan Yahudi berterusan dengan beberapa gelombang
ketiga (1919 – 1923) dan
keempat (1924 – 1929) selepas
Perang Dunia I. Pada 1929 telah berlaku
pembunuhan beramai-ramai Yahudi oleh golongan Arab yang mengorbankan 133 Yahudi, termasuk 67 di
Hebron.
Kebangkitan
Nazisme di Jerman pada 1933 telah mengakibatkan
gelombang Aliyah kelima. Pada waktu ini, kaum Yahudi di rantau ini telah bertambah dari 11% jumlah penduduk pada 1922 ke 30% pada 1940.[
perlu petikan] 28% tanahnya telah dibeli dan dimiliki organisasi Zionist tambah pula dengan tanah peribadi yang dimiliki Yahudi.[
perlu petikan] The southern half of the country is the barren and mostly empty
Negev desert. The subsequent
Holocaust in Europe led to
additional immigration from other parts of Europe. By the end of
World War II, the number of Jews in Palestine was approximately 600,000.
In 1939, the British introduced a
White Paper of 1939, which limited Jewish immigration over the course of the war to 75,000 and restricted purchase of land by Jews, perhaps in response to the
1936-1939 Arab revolt in Palestine. The White Paper was seen as a betrayal by the Jewish community and Zionists, who perceived it as being in conflict with the
Balfour Declaration of 1917. The Arabs were not entirely satisfied either, as they wanted Jewish immigration halted completely. However, the White Paper guided British policy until the end of the term of their Mandate. As a result, many Jews fleeing to Palestine to avoid Nazi persecution and the
Holocaust were intercepted and returned to Europe. Two specific examples of this policy involved the ships
Struma and
Exodus (which was carrying holocaust survivors, in
1947).
[10]These attempts by Jews to circumvent the blockade and flee Europe became known as
Aliya BethTERIMA KASIH KERANA MENGUNJUNGI LAMAN BLOG INI,SEMOGA ANDA MENDAPAT BERITA DAN MAKLUMAT TERKINI.